Är Tintin Rasist ?





Seriefiguren Tintin skrevs och  ritades för första gången 1931.
Den som hittade på Tintin heter Herge och kommer i från Belgien.

Nu har  många reagerat mot  albumet " Tintin i kongo " . I albumet beskrivs afrikanerna i kongo  som  dumma och har svårt att ta hand om sig själva.
När albumet kom ut för 76 år sen  var det helt enkelt Herge som inte  kunde så mycket.
Då blev beskrivningen av befolkningen på kngo på det viset.,
Där för har " Tintin i kongo " flyttats från barnavdelningen till vuxenavdelningen  hos många bokhandlare i storbritanien.
I sydafrika är tex albumet helt förbjudet.
Nu är det flera som vill att albumet ska försvinna  i sverige.
Det finns fler gamla sagor som har just detta problem.
Pippi långstrumps pappa  kallas tex för negerkung.
Så säger man inte i dag.
Anledningen till att de här beskrivningarna  finns kvar i böckerna  är att man INTE får ändra i nån annans texter,.
Dessutom menar du som vill ha dom kvar att alla nog förstår  att så säger man inte i dag.
De  menar att de som läser de här böckerna  i dag vet så mycket mer  och förstår att det här är ett väldigt gammeldags  språk ch sätt att se på olika människor.





 Det jag ville komma fram till med denna text  är just detta.
Anser du att neger är fult ?
Neger för mig är en mörkhyad människa inget fult alls i det.
Likaså som att jag är svesnk du kines.
Alla har vi samma röda blod flytandes i våra kroppar.
Alla har ett hjärta alla är vi lika mycket värda oavsett hudfärg ursprung etcetra.

Hur ser du på detta ?

Kommentarer
Postat av: Elin

Håller helt med dig...
Förstår inte varför man reagerar så starkt för ett sådant ord. Tänk om man skulle bli förbannad varje gång man blev kallad svensk?
Mörkhyad kan man säga, men ska man säga "vithyad" eller "ljushyad" till oss då? Nja, tycker nog mest det är löjligt...

Postat av: jenni

Håller helt och hållet med dig! Däremot undviker jag vissa ord för att inte bli missförstådd. När man pratar med folk man känner så inser man att många är ganska så trångsynta när det gäller främmande kulturer osv. För att inte bli tagen för att ha dessa trånsynta värderingar så är det helt enkelt lättare att låta bli vissa ord. Kanske fegt, men ämnet är ganska infekterat och jag vill inte att folk ska tro att jag har andra värderingar än de jag har.

2007-10-04 @ 16:32:07
URL: http://metrobloggen.se/missjen
Postat av: Elina

Håller med dig jag med, Neger är ju bara en benämning precis som Yankee eller Europe, Tyvärr har det väl fått en negativ koppling numer.

2007-10-04 @ 16:58:01
URL: http://blow.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

bambiiii
Trackback