- Ekovaruhuset






Presenterar stolt EKOVARUHUSET
- den nya tidens butik

Jag har designat och tillverkat kläder så länge jag kan minnas, och alltid tyckt det var jättekul, men det var först när jag för några år sedan började använda mig av endast ekologiska material och startade Ekovaruhuset i Stockholm som det blev riktigt meningsfullt för mig.

Jag hade som de flesta av oss tidigare ingen aning om vilken inverkan textilindustrin har på miljön. Och visst hade jag hört en del om dåliga arbetsförhållanden i fabriker, men aldrig på långa vägar kunnat föreställa mig vilka brott mot mänskliga rättigheter och vår jord som begås i fåfängans och såklart den ständigt ökande ekonomiska tillväxtens namn.

Visst vill jag ha vackra kläder, men till vilket pris? Jag tror inte att många av oss skulle glädjas åt våra kläder på samma sätt om vi fick följa plaggens väg från frö till fin butik.

Men som tur är finns nu undantag, och de blir hela tiden, fler och fler.

Många suveräna designers och andra entrepenörer fick liknande ljusa ideer i denna tid.

Vi vill alla förändra bliden av Eko och Fair Trade, från beige och präktigt till lyxigt, läckert och sexigt.

Alla kläder du kan köpa på Ekovaruhuset är tillverkade av ekologiska material vilket betyder att fibrerna som tygerna är gjorda utav är odlade helt utan kemiska bekämpningsmedel och kostgödsel samt är vävda eller stickade till tyg och färgade på miljöanpassade anläggningar.

Detta med undantag av blixtlås, vissa knappar, trådar och färg till tryck, vilka är områden där vi fortfarande kompromissar. Men vi söker hela tiden bättre, mer ekologiska lösningar och tar tacksamt emot era tips och råd.

All ull vi använder är ekologisk och kommer från djur som aldrig behöver utstå kemikaliebad eller andra liknande plågsamma behandlingar. De mesta av vår ull är ekocertifierad förutom en del som kommer från små producenter som vi har god kontakt med och där vi vet att hela hanteringen sker enligt ekologiska riktlinjer.

Fair Made är ett uttryck vi använder som betyder, likt Fair Trade att vi har nöjet att handla med många producenter som erbjuder sina anställda och leverantörer goda arbetsförhållanden och rättvis ersättning. Dessutom uppmuntrar vi lokal småskalig production för att minska transporter och ha bättre förutsättningar för nära samarbete och god kommunikation.

FRAMTIDEN ÄR NU. I våra händer, att forma hur helst vi vill..

Jag personligen finner detta mycket spännande.

Vi kan ta chansen vi har att förändra det som så mycket i vårt samhälle bygger på,

-produktion och konsumtion. Hur vi väljer att handla kan förändra industrins inverkan på vår planet och miljontals människor och djur till något mycket positivt.

Det gäller att vara snygg och ha kul medans man räddar världen..

Johanna Hofring

Eko-nördarnas självutnämnda gudmoder


 spana in sidan och få lite ekologiska  snygag design eko tips.
Låt er inspireras.

Kommentarer
Postat av: En Mölnbobos Liv

Jag bor faktiskt granne med Johanna som vad jag förstår grundat detta.

Postat av: vintageretroprinsessa

En mölnbobos liv : aha gud så kul :=)))

2008-12-30 @ 17:48:04
URL: http://bambii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

bambiiii
Trackback