Den viktiga frågan att amma eller inte ?



Kan inte förstå att så många väljer bort amningen som är det bästa för babyn.
Jag har ammat mina 2 tidigare barn  länge och tänker amma Bambi länge .
Dels  'älskar jag att amma sen anser jag att det är viktigt då bröst mjölken är det bästa  du kan ge din baby.


 Har du  baby ?
Ammar du ?

Om  du  har barn hur länge  ammade du din baby ?




Det enda kruxet som är då man ammar att man måste anpassa sig till då babyn är hungrig eller bara vill snutta.
Min lilla Bambi är en riktig liten snutterska och snuttar en hel del på nätterna  då ligger hon där alldeles tättintill och  snuttar / äter.
så det är bara att amma och blunda så man får vila lite :=)



Kärlek Mamma Jessica


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Jessica
Det stämmer det är bara att ställa upp hiihi...
Ja har ju oxå en snutterska.
Jag har inge bråttom att sluta amma ännu!
Ha d bäst.
kram Petra

2008-01-14 @ 18:59:02
Postat av: Pernilla

Hej Vintage Jessica!

Jag ammade min son i sju månader. Det gick bra, utom precis i början på bb. Han var stor när han föddes så han blev inte mätt när min mjölk var den där tunna som man har just i början. Men sen när den tjocka rann till blev det perfekt. Ha det så kul med din familj. Hugs from skåne

2008-01-14 @ 19:05:47
Postat av: Hanna ^^

om allt går som det ska så blir jag stolt mamma till sommaren =) LÄNGTAR! ska försöka amma i ca 6-7 månader.
har hört folk som ammar sina 2åringar!! =/ är inte det lite perverst??? dom har ju fan tänder då!!
hur länge är "normalt"??
//blivande morsa med miljoner frågor!! haha =)

Postat av: Hanna ^^

-med miljoner frågor menar jag att jag antagligen kommer bomba/tracka dig med frågor under min graviditet! :D

2008-01-14 @ 19:12:47
URL: http://hannaofsweden.blogg.se
Postat av: anna

Hej Jessica.
Jag har ammat mina tre barn Anton den första ammade jag bara i tre månader,Alice nummer två ammade jag i sju månader och Axel nummer tre ammade jag tills han var lite mer än ett år,vägrade ta flaskan men han är också den friskaste aldrig sjuk. Många kramar från en bus familj..

2008-01-14 @ 19:14:16
URL: http://lafamilja.blogg.se
Postat av: Sara

Ärligt talat är jag lite orolig för det där med amning.. Ska ha mitten på maj. Man har ju hört att det ska göra nåt djävulskt ont?

2008-01-14 @ 19:41:32
Postat av: VintageRetroPrinsessa

Petra : Nä precis att amma e ju så mysigt dock lite krångligare nu när det är vinter
har ju hänt att man fått lov att amma i bilen och allt :=)
kram på er.

Pernilla Mysigt ;)

Hanna
ett halv år år är
bra att amma
:=)
Det kommer att gå bra för dig mysigt att bli mamma .
Bara att du frågar om du har fråger hihiihihihi ;)

Anna :
Det som är det bästa att dom håller sig friska då
dom ammas ;)
sen är det mysigt
att amma binder samman mamman till den lilla babyn :=)

Sara :
Ont ? nej nej nej :=)
Hade ju själv en stor flicka men jag hade mjölk så hon kunde äta direkt ;)
kramar tillbaks.

2008-01-14 @ 22:13:17
URL: http://www.bambii.blogg.se
Postat av: Satu

Hej Jessica!

Het debatt det där med att amma länge..

Äldsta pojken amma jag i 4 mån,råkade ut för bröstböld,som jag åt penicillin mot och gav ersättning,sen ville han inte ha tutten mer.

Mellan pojken ammade jag *håll i er nu* i HELA 18 månader.Vilket jag fick skit för från vissa andra mammor.. ja för dom var elakast!
Satt aldrig öppet med honom någonstans,men när amning kom på tal,och svarade på frågan hur länge jag ammade så berättade jag.. tråkigt att mötas av negativitet.

Min sista lilla skrutta som nu är 17 månader,ammade jag ungefär till hon var 1år.

Kramiz

2008-01-15 @ 08:34:49
URL: http://satuelisa.blogg.se
Postat av: josephine

spännande fråga!! :) Jag tycker att alla ska få göra precis som de vill. De kvinnor som väljer att inte amma har inte nödvändigtvis tagit det beslutet av utseendemässiga själ. Det finns kvinnor vars bröst upplevs FÖR sexuella för att ens kunna tänka tanken att ett barn ska suga på dem. Hmm.. det är ju naturligt kan man tycka?! Hur som helst... JAG tycker att amning e superduper-mys... MEN jag har nu tvingats sluta pga att mjölken helt enkelt förvunnit efter 3 månader. Jag har kännt mig väldigt dålig vissa dagar... TÄNK om Tilly blir massa sjuk nu?? Tänk om hon har dåligt imunförsvar. Men vad kan man göra..? Man får inte alltid välja. Kram Jessica & Babi :)

2008-01-15 @ 08:57:35
URL: http://www.joxzephine.blogg.se
Postat av: miggs

barn nummer ett: ammade i tre månader
barn nummer två: pga av saker runtomkring sinade mjölken efter bara ett åar dagar på mej så han har fått flaska sen dag ett i princip.

Sen har jag jävligt friska och pigga barn trots att dom fått flaska tidigt, så att amingen har med friskhet att göra ? Nja, jag vet inte jag.

Barn nummer tre kommer jag nog kunna amma för mina boobisar är ENORMA!

2008-01-15 @ 09:21:37
Postat av: Kristin

Jag fick mitt första barn i slutet på oktober och jag ammar henne. Tycker det är skönt att man alltid har maten klar :) Framförallt på natten då hon äter ganska ofta.

2008-01-15 @ 14:39:43
URL: http://lillprinsessan.blogg.se
Postat av: Almondine

Jag håller faktiskt med dig. JAg ammade min dotter tills hon var 1 år och hade planer på att göra det med lillebror oxå men tyvärr så räckte inte min mjölk till för honom då han blev väldigt skrikig och inte gick upp i vikt.

2008-01-15 @ 14:58:02
URL: http://Almondine.blogg.se
Postat av: VintageRetroPrinsessa

satu ussh vad hemsk med bröstböld har hört att det är en del som råkar ut för det huvva ligen :(
Jag tycker man ska amma så längde det funkar för babyn och mamman det är ju det viktigaste :=)

Josephine :
Visst är det
upp till var och en men så länge det funkar ska man ju fortsätta.
En del ha dock
oturen att ej kunna amma
pga av att ingen mjölk finns eller liknande :(
Men du amade ju lilla thille ett tag ;).
Hoppas ni har det bra där uppe i norr ;)

Miggs : dom säger att det bästa för en baby är bröstmjölk och att dom håller sig friska mina barnär i regel aldrig sjuka ;).
Hoppas att det funkar att amma
tredje babyn ;).
Pssst det spelar ingen roll om man har små eller stora bröst då man ska amma ;)

kristin :
Perfekt ja dom ligger ju där
förpackade perfekt då man matar nattetid ;)

Almondine :
ja då förstår jag att du sluta :=)
kram på dig.

2008-01-15 @ 15:37:39
URL: http://www.bambii.blogg.se
Postat av: Anna´h

Dockan ammade jag i 16 månader & Lorven 9 månader .
Så mysigt att ha sin lilla bäbis nära inpå , trygghet utan dess like !!
Natti natti

2008-01-15 @ 21:39:51
URL: http://missmother.blogg.se
Postat av: Sessan

Hannah : Jag ammade i tre år per barn. Det kan inte vara perverst att amma oavsett tidslängd, perversa handlingar är av sexuell natur och det är inte amning. Man kan aldrig tvinga ett barn att amma. Att låta barnet välja själv anser jag är det bästa, om man orkar.

WHO rekommenderar amning för alla i minst 2 år pga att bröstmjölk b la innehåller oerhört stora mängder fettsyror och ämnen som är superbra för b la immunförsvar och IQ. Undersökningar visar att ju längre tid man ammar, desto högre IQ och bättre immunförsvar. Tyvärr är det här rekommendationer få svenskar vet om. Det finns en märklig kultur att man ska avvänja bebisar vid något bebisarna känner att de fortfarande behöver. Så är det inte i många andra länder.

Att delamma som komlement till mat när barnet fått tänder är inget problem. Vill barnet amma bits dte inte och bröstmjöl nyttigare än t ex välling, så att amma på kvällen istället för t ex välling är inget fel.

2008-01-16 @ 11:42:28
Postat av: miggs

jag vet att det inte spelar roll men mjölken finns där ialf redan , vilket jag är glad för!
och friskare barn av bröstmjölk har jag personligen svårt att tro, då mina barn är väldigt friska och krya och har alltid vart. kanske bra gener ?

2008-01-16 @ 12:36:21
Postat av: VintageRetroPrinsessa

Annah
Mys pys
på högsta nivå ;)

Sessan : Exxakt bra för imunförsvaret det hag ville komma fram till ;)
Tack för en bra och fin kommentar i min bogg välkommen åter :=)

Miggs :
Det är statistiskt bevisat att
barn är friskare utav bröstmjölken då det är bra för deras immunförsvar ;)
Det säger tom
bvc tanten / i boken man fick från bb hiihihihhi ,)

2008-01-16 @ 18:12:26
URL: http://www.bambii.blogg.se
Postat av: Lena

Miggs du verkar inte vet så mycket trots att du har barn.
kanske
borde få lite mer kött på benen ang amning.
Hemskt med föräldrar som röker och inte kan amma sna barn sorgligt.

2008-01-16 @ 18:14:40
Postat av: Anna

jag som 15 årig tjej kan inte fatta att man kan amma en unge tills de är 3år. det ser ju groteskt ut med ett dagisbarna hängande i bröstvårtan ju :P nej, tycker att tills barnet är 1 är en maxgräns faktiskt. Min mamma ammade mig i bara 2 månader, pga att jag tydligen inte gillade bröstmjölk, och jag har fan aldrig haft något allvarligare än någon liten förkylning per år, så det så ;)

2008-01-17 @ 10:10:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

bambiiii
Trackback