- Jag snor ett recept saffrans tryfflar

Klicka f�r att st�nga bilden


Chokladtryfflar grundrecept ca. 20 st.

200 gr choklad av fin kvalitet (vare sig man använder mörk, ljus eller vit) och såklart helst ekologisk, KRAV-märkt eller Fair Trade. Det blir en godare smakupplevelse då, och detta märke är min favorit!
3/4 dl grädde
25 gr smör (såklart gärna ekologiskt)
1 msk honung (jag använder en närproducerad variant)

Hacka chokladen fint och lägg i en bunke, gärna rostfri så att inte eventuell plast lämnar en bi-smak. Smält grädden med honungen. Rör sedan ner smöret så att smeten blir blank. Häll över den finhackade chokladen och rör tills allt smält. Ställ att stelna i kylen och använd sedan en sked eller ett kuljärn för att forma tryfflar som rullas i t.ex. kakao.

Några smakförslag;

# Använd 200 gr vit choklad och tillsätt 1/4 gr ( ett ½ kuvert) saffran (köper ekologisk saffran på Grön Gåva) och rulla istället tryfflarna i florsocker. Dessa gjorde storslagen succé på vårt glögg-party i december!

# Tillsätt 4 droppar pepparmyntolja (finns bl.a. på Apoteket) i den mörka chokladen. Rulla tryfflarna i Marianne Crush (sååå gott) eller kakao.

# Använd vit choklad och ta endast ½ dl grädde och tillsätt i msk limejuice i tryfflesmeten (Kung Markatta har jättefin både lime- och citronjuice). Smakar underbart tillsammans med den söta, vita chokladen. Rullas i florsocker.

# I juletid är det gott att dra av lite på grädden och ta ½ dl grädde, 1 msk glögg (koncentrerad) och sedan rulla tryfflarna i hackade nötter.

Tryfflar kan varieras i det oändliga och egentligen är det bara fantasin som sätter gränser. Allt smakar ju fantastiskt då man har en sådan ljuvlig grundingrediens som choklad! ♥
Är sugen på att testa tillsätta både lingon och chili i mina tryfflar, dock inte samtidigt, så framöver vid lämpligt tillfälle kommer jag att testa det med. 

Varsågoda och njut! ♣

 



 Detta recept har jag snott av www.ekoblogg.blogg.se
Är ni intresserade utav ekologiska produkter  välskriven blogg av en fin människa spana in bloggen,


Vi ska göra saffrans tryfflar ;)
Jag och älsklingen tillsammans ;)
Åhhh vad jag längtar dessa ska vi  mumsa i oss på andra  advent :0)


Käääääärlek

Kommentarer
Postat av: Petra

Så gott det ser ut:-)tack för din kommentar kram kram

Postat av: Malla

Åhh, göttigt tips där snyggo!

Det ska testas vill jag lova. Mint mint ska smaskas.



KRAAAM

2008-11-30 @ 22:34:29
URL: http://www.metrobloggen.se/malinolson
Postat av: Malin Harju

Vad du är söt som skriver så snällt om mig! :)



Kramalin

2008-12-01 @ 06:39:25
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

bambiiii
Trackback