- solbullar





- Ja vem älskar inte att äta nybakat till fikat nu  om höst dagarna ?
Då man är  mamma / pappa ledig passar det ju perfekt att baka dessa  ;)


150 g smör
2 och en halv dl mjölk
2 och en halv dl vatten
50g jäst
en halv tesked salt
ca en  och en halv lite vetemjöl

Fyllning : 2dl vaniljkräm 50g smör 1 och en halv dl strösocker


Smält smöret. Tillsätt mjölken och vattnet  värm till fingervarmt smula ner jästen tillsätt socker och salt.

Blanda i mjölet  tills den blir smidig och ej klibbar låt jäsa 30 minuter.

Rör i hop vaniljkrämen .

Knåda degen på mjölat bord  dela i 20 bita  rulla till släta bullar
Lägg dom på bakpapperstäckt plåt- Låt jäsa till dubbel storlek ca 30 minuter.

Gör djupa hål i bullarna  och klicka vaniljkräm  i varje .

Grädda bullarna  tills dom blivit gyllenbruna  ca 10 min i 225 graders ugn.

smält smöret pensla bullarna  vänd dom i strö socker.



Servera  till  ekologisk is saft i fina glas med sugrör till kidsen
 och en god latte till dom vuxna :0)



Kommentarer
Postat av: Malla

Åh, dom där är mina favvosar. Såååååå gaaaaalet goda ju! Säg inte att jag måste baka dom i veckan.... för då måste jag ju äta upp ALLIHOPA också...hihi

Postat av: VintageRetroPrinsessa

Malla : jag vet dom är beroende framkallande ochsååå goda :)

du får bjuda nån på go fika ;)

2008-10-05 @ 21:56:55
URL: http://bambii.blogg.se/
Postat av: Malla

Står och ska baka nu, men du har ju glömt att skriva i hur mycket socker det ska vara ju.... wiiii.... what to do what to do????

Calling Jessie james!!!!

2008-10-07 @ 13:10:48
URL: http://www.metrobloggen.se/malinolson

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

bambiiii
Trackback