- Ett ord kan värma en annan



- Många väljer att gå en annan väg
vända sig om
 titta åt ett annat håll , men inte jag  varför skulle jag ?
Dessa missbrukare är av samma  skrot och korn som oss friska människor.
Dom är lika mycket människa  under sin sjukdom , tro aldrig något annat,

 Ett litet samtal kan få en missbrukar att tänka om le gråta skratta känna sg speciell känna att just den människan  är nåt och det är viktigt för att dom ska kunna ha en chans att komma tillbaka till livet uta sin sjukdom i släpptåg.


Dock skänker jag INTE pengar til missbrukare utan då väljer jag att fråga vad dom ska med pengarna till. är det ciggareter sprit så blir det ett blank nej men r det mat denna vilsna själ vill ha så ser jag till att handla mat,
som för ett par år sen i stockholm kom en uteliggare fram tiggde pengar frågade vad han skulle med pengarna till, äta svarade han snabbt,
Snabbt  fixxat gick in på mac d med mannen och köpte han ett meal,
såg ut som han inte sett mat på 100 år.
Sen kunde jag nöjt gå därifrån.


I går satt jag prata med Herman på stan han söker ofta kontakt vill samtala
få en att hjälpa han.
han är bättre än så att att glida runt på stan dricka  leta burkar,
han är en djävel på att arbeta  Om nu Herman bara skulle dra i den drivkraften skulle han komma långt , men tyvärr lider  han av sjukdomen MISSBRUK  som hindrar han från att leva det normala liv han lever.
Tyvärr.
men en dag hoppas jag att han ska vakna upp av mina ekande ord i skallen.




Ett hej skadar INGEN !!!!

 Kääärlek.



 På tal om missbruk när jag jobade på beroendeenheten i stan hade vi en man som vi kan kalla Lars
Lars var en familje pappa i 50 års åldern med tre underbara barn och en fru
Han jobade väldigt mycket och  hans liv hade fått en ny innebärd MISSBRUK, ett missbruk som intebara drabbade han själj utan hans familj,
Varje morgon hade vi arbetare och missbrukare samtal och drogtest, tillsammans
allt för att alla ska känna sig lika i en grupp.
Oftast sitter missbrukarna där på mötena skämms :(
vilket jag inte tycker att dom ska göra, när Lars hade pratat om att hans ena bar fyllde år och  hur han jobbade mm  var det min tur att prata.
jag riktade direkt min blick på andra sidan rummet där lars satt  i ringen med sin stol,
jag frågade han,  Hur tror du dina barn känner när dom ser sin pappa dricka  och må dålgt varje dag ?
Sen fortsätta jag  jag såg lars tårar falla  på kinderna , jag bara fortsatta  mina ord.

Tystnaden var ett faktum av alla i gruppen.

Tystnaden bröst efter ett tag av Lars som sa :

- Tack dina ord flög direkt in i mitt hjärta
aldrig har nåt satt ord på mina känslor som du .


Jag kännde mig som en hjälte hela den veckan .
Lars kom ofta och samtala med  mig av alla innan alla möten vilket fick  mig att växa känna mig  som den människa jag vill känna.


För nåra dagar sen då jag var på stan träffade jag denna Lars utanför en affär i stan,  han såg  mig på långt avstånd och la ner blicken i  asfalten skämdes han eller visste han inte hur han skulel bete sig ?
Jag såg direkt att det varhan   och traska fram och sa ett glatt hej,
han klia sig på skallen och sken upp som en sol och låg med hela ansiktet
HEJ hur är det
sen fortsatte vårat satal i 2 minuter innan han sa.

Dig ska jag aldrig glömma :=)

 Hans ord gick  rakt in i mitt hjärta.


Att jobba med missbrukare är otroligt givande .




Kääärlek Mamma Jessica


Kommentarer
Postat av: Linda

Ja men jag har länge funderat på att skicka han på en kurs haha

Postat av: Petra

Så fint ;-)fint skrivet precis som det är i verkligheten.

2008-09-11 @ 13:55:10
URL: http://mammansprinsessor.blogg.se/
Postat av: VintageRetroPrinsessa

Linda : Dooo that ;)



Petra : Åhh tack finaste du :0)

2008-09-11 @ 15:58:37
URL: http://bambii.blogg.se/
Postat av: Emma

Jättebra skrivet! Jag håller verkligen med om det du skriver. Jag har vuxit upp i en sådan öppen och välkomnande familj och min pappa framförallt ser verkligen inte bort från människor. Vi snackar med alla på stan, och vi undviker aldrig människor för att de hamnat på fel väg.. Vi köper lite glass och snackar lite skit med de som inte har något hem. Ett hej och lite skitsnack kan verkligen förgylla allas dagar, man ska aldrig se bort från människor bara för att de hamnat snett. Jag önskar att fler kunde öppna ögonen och sluta ignorera den människa som inte är "perfekt" eller "normal". Många kramar, Emma!

2008-09-11 @ 20:14:50
URL: http://larssonwestermark.blogg.se/
Postat av: VintageRetroPrinsessa

Emma : tack för din fina kommentar ;)

Finns fler som mig och det glädje rmig starkt

2008-09-12 @ 09:38:49
URL: http://bambii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

bambiiii
Trackback