- Kryddmuffins med lingon




3 ägg
3 dl strösocker
75 gr margarin
1½ dl mjölk
4½ dl mjöl
1 tsk bakpulver
1½ tsk mald kardemumma
1½ tsk kanel
1 dl lingonsylt


 Ca 30 formar

Vispa ägg och socker till en pösig smet. Smällt matfettet och tillsätt mjölken. Blanda mjöl, bakpulver och kryddor. Rör ner mjölblandningen omväxlande med mjölkblandningen i smeten. Blanda sist ner lingonsylten
Fyll formarna till drygt hälften med smeten
Grädda i nedre delen av ugnen
200 grader ca 15 min


 Låt dom svalna och gör en frosting .


  • 2 dl philadelphiaost
  • 2 dl florsocker
  • 2 tsk vaniljsocker, eller
  • 1 apelsin eller citron, rivet skal
  • 25 smör eller margarin, rumsvarmt
  • ca 1 dl lingon, färska eller frysta
  •  

    Blanda alla ingredienserna utom lingonen till glasyren och vispa med elvisp tills den är slät, cirka 5 min. Vänd försiktigt ner lingonen. Tänk på att glasyren blir lösare om du använder frysta lingon. Fördela glasyren på de avsvalnade muffinsarna. Dekorera med några lingon på toppen.


    Muffins receptet tackar jag mami för med frostingen tar jag åt mig äran själv för :)


    Gott att bjuda på nu i jul :)


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress:

    URL:

    Kommentar:

    bambiiii
    Trackback